Find-Relation Websted
Forum start Forum start > Slægtsforskning > Efterlysning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - rødder...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

rødder...

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 2 Stemmer, Gennemsnit 3,50  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
jol Se drop down
Newbie
Newbie


Medlem siden: 03-Jan-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 0
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jol Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: rødder...
    Sendt: 03-Jan-2009 kl. 18:15
Jeg vil meget gerne have fundet nogle bortkomne rødder på min mors side, idet min bedstefar - som jeg troede han var, viser sig ikke at være far til min mor . Confused
Min mor er født den fjerde april 1925 af Thora Nielsen (født Thomsen), gift med Magnus Nielsen.
Hvordan kommer man ind i kirkebøgerne for at finde disse rødder?
Hendes far skulle angiveligt nedstamme fra de spanske soldater som i sin tid var på Koldinghus!
Til top
Find-Relation Se drop down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 08-Jan-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Find-Relation Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Jan-2009 kl. 10:51
Hej Jørn Olsen
 
En god start kunne måske være at finde din Mormor Thora Thomsen i Folketælling for 1925, hvis du ved i hvilket sogn din mor er født.
Det er formentlig muligt at gøre via http://www.arkivalieronline.dk/, hvor du kan oprette dig som bruger. Derved får du adgang til opslag i de Folketællinger og Kirkebøger, som indtil nu er indscannet.
 
Hvis du kan finde Thora Thomsen ad den vej, finder du derved samtidig hendes fødselsdato og fødesogn.
Derefter kan du slå din Mormors fødsel op i dette sogn, som højst sandsynligt også er indscannet. Derved finder du samtidig navnene på din Mormors forældre (din Oldeforældre).
Dem kan du muligvis derefter finde Folketællingerne for 1916, måske også 1906. Ved begge disse Folketællinger er husstanden anført med både navn og fødselsdato, og du er dermed et godt første skridt af vejen med at finde din Mormors rødder.
 
Hvis du er "heldig" er din Mor født i et sogn, hvor der allerede er indscannet kirkebøger frem til 1925 eller senere. I så fald kan du finde din Mors fødsel der, og måske står der også, hvem faderen er.
Hvis kirkebøgerne for hendes fødesogn ikke er indscannet kan du manuelt slå hendes fødsel op ved henvendelse på et af Landsarkiverne.
 
Jeg har ikke selv erfaringer med, hvordan man finder oplysninger om spanske soldater på Koldinghus. Mit råd vil derfor være at benytte DIS-Forum http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php, hvor rigtig mange flinke og rare slægtsforskere ofte er utrolig behjælpelige.
 
Held og lykke
 
Ole Dalsgaard Jensen
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.