Find-Relation Websted
Forum start Forum start > Tennisforum > Generel information > Forslag til forum struktur
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Overskuelighed i forumet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Overskuelighed i forumet

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
OleD Se drop down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 12-Jun-2005
Status: Offline
Point: 4479
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OleD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Overskuelighed i forumet
    Sendt: 30-Apr-2014 kl. 10:24
Ifølge et par tilbagemeldinger kan dette nye Tennisforum forekomme uoverskueligt og ikke særlig let tilgængeligt.
Derfor opfordres I alle til at komme med Jeres kommentarer og eventuelle forslag til, hvordan forumet måske kan struktureres på en bedre og mere overskuelig måde
Jeg vil dog alligevel argumentere en smule for, at forumet efter min opfattelse ikke er helt så uoverskueligt, som det ved første øjekast måske kan forekomme, specielt hvis man lige bruger lidt tid på at sætte sig ind i dets opbygning og muligheder.

Aktive emner Aktive emner
Det kan være en rigtig god ide at benytte denne funktion (øverst til højre), som egentlig giver et godt overblik over, hvilke emner der er fokus på lige nu. Når man benytter funktionen, får man vist en oversigt med Aktive emner siden man sidst besøgte forumet.
Vælger man eksempelvis lige nu (i skrivende stund) Aktive emner siden i går, får man følgende resultat:
Aktuelle ATP turneringer 
- Uge 18: ATP250 Munich, Germany
- Uge 18: ATP250 Oeiras, Portugal

Det giver efter min mening et ganske fint overblik over den aktuelle situation. Man kan så klikke på de(t) indlæg, som man er interesseret i at se mere om. Klikke man på "højre-pilen" under "Seneste besked" hopper man direkte til det seneste indlæg.

Egentlig synes jeg også, at man får et nogenlunde overblik, hvis man nederst i forumet kigger på Seneste beskeder i forum , som lige nu viser de 8 emner, hvor der senest har været indlæg.

I begge tilfælde synes jeg, at de giver langt større overskuelighed end i en Facebook-gruppe, hvor alle tråde er blandet i den rækkefølge, hvor der tilfældigvis sidst har været indlæg. Specielt hvis der er gang i flere tråde samtidig, forsvinder nogle af trådene ned ad listen og bliver nemt overset, hvorimod forum-strukturen sikrer, at man altid kan finde indlæg frem ved at vælge den relevante forum-kategori.

Kontrolpanel medlemmer Kontrolpanel medlemmer 
Her kan man under Underretning vælge at få email-underretning, når der er nye indlæg i de fora, som man ønsker at følge med i.
Ved at sætte flueben i "Send svar til min email-adresse " kan man også blive underrettet om nye indlæg i de emner, hvor man selv deltager med indlæg.

Gamle indlæg
Hvis man eksempelvis vil gå tilbage og se resultater fra en tidligere turnering, f.eks. Uge 16: WTA BMW Malaysian Open, Kuala Lumpur, kan man nemt finde frem til den, da det er logisk, at den må findes under WTA tennis - Afviklede turneringer uden Caroline.
Da forumet stadig er nyt, og Caroline ikke har spillet for nylig, finder man dog endnu ikke noget under Caroline Wozniacki - Afviklede turneringer med Caroline, men det kommer naturligvis, når hendes næste turnering er færdigspillet.
 
Aktuelle turneringer
Som udgangspunkt bliver aktuelle WTA og ATP turneringer placeret i 3 forskellige subfora:
- Aktuel turnering med Caroline Wozniacki
- Aktuelle turneringer uden Caroline
- Aktuelle ATP turneringer
Hvorvidt det bidrager til større overskuelighed eller større forvirring er jeg lidt i tvivl om, og derfor vil jeg også gerne have tilbagemeldinger på det punkt.
For at begrænse arbejdsbyrden med at oprette og ajourføre Draw, Schedule og Results har jeg udviklet nogle hjælpefunktioner (i Excel), som automatisk sætter spillernes seedning, rangering, navn og nationalitet på, og navnene overføres automatisk fra ranglisten, som er copy/pasted ind i Excel-regnearket, så jeg kan nøjes med at indtaste spillerens seedning og ranglisteplacering (og evt. WC, Q, LL) i Draw-skemaet, samt indtaste spilletider og senere erstatte dem med resultaterne.
Derved vil førnævnte oplysninger (seed, rank, navn, nation) altid fremgå i overskuelig form, når man gennemser de forskellige runder i en turnering, hvilket er en "service", som jeg ikke mindes at have set i lodtræknings-skemaer nogen steder, da spillernes rangering normalt ikke fremgår.
WTA Ranglisten (eksempel)
Hvis man er interesseret i at følge med i indlæg/debat om WTA-ranglisten, er det heller ikke svært at finde frem til, da den forum-kategori logisk nok findes under hoved-kategorien WTA tennis - ligesom ATP Ranglisten logisk findes under ATP tennis.
Også på det punkt synes jeg, at forumet er væsentlig mere "brugervenligt" end en facebook-gruppe, hvor det næsten er umuligt at grave en ranglistetråd frem, når den har været inaktiv en kort periode og er forsvundet langt ned af listen.

Derfor er min opfordring til forumets (potentielle) deltagere at være opmærksom på forumets "fordele" og ikke lade sig begrænse af det "ulemper".
Det betyder dog ikke, at forumet nødvendigvis er super genialt i sin struktur og indhold, og derfor håber jeg på, at I vil bidrage med input, som kan gøre det endnu bedre, så forumets målgruppe (tennisinteresserede i bred forstand) ikke giver fortabt, inden de når at opdage dets muligheder for at blive "STEDET", hvor man naturligt henvender sig for at finde relevante tennis informationer om primært WTA og ATP samt deltage i debatter om tennis.

Med venlig hilsen

Ole Dalsgaard Jensen

Til top
poulrand Se drop down
Newbie
Newbie


Medlem siden: 12-Apr-2014
Sted: ikast
Status: Offline
Point: 7
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér poulrand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Apr-2014 kl. 15:43
Som oplysende information, er denne side uovertruffen, vi skal lige lære at navigere. Men er alligevel lidt skuffet, havde håbet på sider hvor vi kan følge og debattere den nuværende kamp, os alle medlemmer, mangler tråde til debat.
Måske er det mig som ikke, kan finde de debat forum (grundet et meget teknisk hjemmeside).
Jeg vil foreslå at siden bliver delt i 2,
1: den ene halvdel, udelukkende bliver brugt til informe oplysninger.
2: den anden halvdel, bliver brugt til de tråde som er aktuelle her og nu
     atp/wta. Måske er de tråde tilgængelige. Men jeg kan ikke finde dem, og det er skuffende.
Til top
OleD Se drop down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 12-Jun-2005
Status: Offline
Point: 4479
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OleD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Apr-2014 kl. 17:35
Citat: poulrand poulrand skrev:

Som oplysende information, er denne side uovertruffen, vi skal lige lære at navigere.
Tak for den ros Smile - Øvelse gør mester Wink
 
Citat: poulrand poulrand skrev:

Men er alligevel lidt skuffet, havde håbet på sider hvor vi kan følge og debattere den nuværende kamp, os alle medlemmer, mangler tråde til debat.
Jeg forestiller mig, at kommentarer under eksempelvis Carolines kampe, kan foregå
 
ENTEN i en særskilt tråd (f.eks med emneoverskrift: Kamptråd Caroline vs. Kanepi), som oprettes (af mig eller en anden debat-deltager) i forum-gruppen Aktuel turnering med Caroline Wozniacki
ELLER ved at benytte forumets Chat Chat-funktion under kampen.
 
Kommentarer i Chat-en forsvinder automatisk igen, mens kommentarerne i en særskilt debat-tråd bibeholdes, indtil de evt. slettes senere.

Når/hvis der kommer mere aktivitet i forumet, kunne jeg godt tænke mig at prøve chat-en i forbindelse med en kamp. Den mulighed har tidligere været efterlyst i Wozniacki-gruppen, men Facebook har ikke en sådan mulighed.
 
Citat: poulrand poulrand skrev:


Jeg vil foreslå at siden bliver delt i 2,
1: den ene halvdel, udelukkende bliver brugt til informe oplysninger.
2: den anden halvdel, bliver brugt til de tråde som er aktuelle her og nu
     atp/wta. Måske er de tråde tilgængelige. Men jeg kan ikke finde dem, og det er skuffende.

I praksis tror jeg godt, at selvstændige debat-tråde kan oprettes sideløbende med de informative tråde, uden at forumets struktur behøver at blive ændret.
Det forudsætter dog, at debat-trådeen oprettes i den relevante forum-gruppe, som jeg anførte herover i forbindelse med en eventuel kamp-tråd.
Til top
Kategorina Se drop down
Newbie
Newbie


Medlem siden: 20-Apr-2014
Sted: Hammel
Status: Offline
Point: 6
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kategorina Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Maj-2014 kl. 12:35
Jeg synes, at det er et fantastisk forum, men ja man skal da lige finde rundt og vænne sig til det, men jeg er glad for detteWink
Til top
Ole Jørgensen Se drop down
Moderator Group
Moderator Group


Medlem siden: 12-Apr-2014
Sted: Viby Sj
Status: Offline
Point: 27
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Maj-2014 kl. 15:20
Jeg synes, strukturen virker logisk nok. Man (jeg) skal lige vænnes til, at det her er noget andet end for eksempel Facebook og fungerer på en anden måde. 
Synes strukturen skal "afprøves" en periode og med mere aktivitet med henblik på eventulle ændringer som følge af de høstede erfaringer og fremkomne forslag.
Til top
OleD Se drop down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 12-Jun-2005
Status: Offline
Point: 4479
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OleD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 01:00
Citat: poulrand poulrand skrev:


Jeg vil foreslå at siden bliver delt i 2,
1: den ene halvdel, udelukkende bliver brugt til informe oplysninger.
2: den anden halvdel, bliver brugt til de tråde som er aktuelle her og nu
     atp/wta.
 
Derved kan informationer om turneringen (lodtrækning, seedning, spilleprogram mv.) holdes særskilt i førstnævnte emne, mens eventuelle kommentarer kan fremsættes i sidstnævnte emne.

Det hindrer dog ikke, at der derudover oprettes flere selvstændige emner, f.eks. med en særskilt kamptråd, når Caroline spiller en kamp.
Dog vil jeg gerne invitere interesserede til at kommentere en (eller flere) af Carolines kampe i Chat Chat-rummet, for at få et indtryk af, om det kan være et godt alternativ til en egentlig kamp-tråd.
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.