Find-Relation Websted
Forum start Forum start > Slægtsforskning > Generel debat om Slægtsforskning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Adgang til oplysninger via Folkeregister
  FAQ FAQ  Søg i forum   Begivenheder   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Adgang til oplysninger via Folkeregister

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
 Rangering: Emne rangering: 2 Stemmer, Gennemsnit 3,50  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Find-Relation Se drop down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 08-Jan-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Find-Relation Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Adgang til oplysninger via Folkeregister
    Sendt: 22-Okt-2008 kl. 15:16
Hej Kasper
 
Personlig har jeg ikke kendskab til eller erfaring med, hvad Kommunerne opkræver for at formidle sådanne oplysninger. Ved en hastig gennemlæsning af bestemmelserne er jeg heller ikke i stand til at svare kvalificeret på dit spørgsmål.
 
Selv har jeg kun benyttet denne fremgangsmåde i et enkelt tilfælde, hvor jeg kontaktede Broager Kommune i Sønderjylland, og da blev der ikke opkrævet betaling.
 
Med venlig hilsen
 
Ole Dalsgaard Jensen
Til top
kasper Se drop down
Newbie
Newbie


Medlem siden: 22-Okt-2008
Status: Offline
Point: 0
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Okt-2008 kl. 13:39
Vil det sige at hvis man søger oplysninger om en afdød efter §42, så skal man max. betale 52,- per forespørgsel?
-Jeg kan nemlig se, at Københavns Kommune kræver 415,- i timen for de oplysninger.

Mvh. Kasper.
Til top
Find-Relation Se drop down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 08-Jan-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Find-Relation Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Maj-2005 kl. 05:41

Forslag til skabelon til skrivelse, som kan benyttes med henvisning til ovennævnte regler:

Til ____ Kommune

Lov om Det Centrale Personregister. - LOV nr 426 af 31/05/2000 Kapitel 12 (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=10354#K12) – omhandler Kommunalbestyrelsernes videregivelse af enkeltoplysninger m.v. til private

Undertegnede anmoder med henvisning til omtalte Lov om oplysninger vedrørende følgende slægtninge:

Min [slægtning-betegnelse] [Navn], født [evt. dato] [evt. sted], død [evt. dato] [evt. sted].

Forældre var [Navn], født [evt. dato] [evt. sted], død [evt. dato] [evt. sted] og [Navn], født [evt. dato] [evt. sted], død [evt. dato] [evt. sted].

Følgende ønskes oplyst, med henvisning til
§ 49. Enhver, der som angivet i § 42, stk. 6, forud kan identificere en afdød person, har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse, som har registreret sådanne oplysninger om afdøde, at få følgende oplysninger:

1) Samtlige navne, herunder tidligere navne.
2) Fødselsdato og -sted.
3) Civilstandsdatoer og vielsessted.
4) Dødsdato og dødsregistreringssted.
5) Samtlige adresser med angivelse af til- og fraflytningsdatoer.
6) Slægtskabsforhold til afdøde med angivelse af slægtningens navn samt fødselsdato og -registreringssted, dog ikke for nulevende slægtninge.

Forhåbentlig er ovennævnte oplysninger tilstrækkeligt til at opfylde de betingelser, som nævnes i §42 Stk. 6:
Identifikationen af den pågældende person efter stk. 1-4 skal ske ved
1) navn (nuværende eller tidligere) og fødselsdato,
2) navn (nuværende eller tidligere) og adresse (nuværende eller tidligere) eller
3) navn (nuværende eller tidligere) og personnummer.

Med venlig hilsen



Redigeret af Find-Relation - 17-Aug-2008 kl. 09:28
Til top
Find-Relation Se drop down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 08-Jan-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Find-Relation Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Mar-2004 kl. 10:04

Folkeregister i Danmark oprettet 1924 (efter forsøg Kbh. Frb). Kender man ophodssted for en person på et tidspunkt efter 1928, har private ret til at få de oplysninger, som er beskrevet på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=10354#K12.

Det Centrale folkeregister oprettet 1/4 1968.
Se iøvrigt CPR's webside www.cpr.dk, Lovstof
Lov om Det Centrale Personregister https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=10354



Redigeret af Find-Relation - 17-Aug-2008 kl. 09:32
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.